OPIO (FRANCE). Fino al 7 marzo all’Opiom Gallery saranno esposti i lavori della giovane artista coreana Lee JeeYoung per un’esposizione dal titolo “Stage of Mind : Scènes d’Esprit”.
Un’esposizione che mostra sogni e fantasie dell’artista coreana, mondi possibili e impossibili, resi reali grazie alla fotografia. E’ dal 2007 che Lee JeeYoung concentra l’attenzione sull’invisibile, un mondo fatto di sogni, memorie, emozioni e per settimane -a volte mesi- JeeYoung ricrea il tessuto di un universo nato dalla sua mente entro i confini del suo studio di 3 metri x 6. Lo fa con minuzie infinita e una straordinaria pazienza, in modo da escludere qualsiasi alterazione fotografica. Così materializzati, questi mondi diventano finalmente reali e fantasia e realtà si scambiano di ruolo.
Al centro di ognuno di questi mondi si trova, poi, l’artista che ci regala una serie di autoritratti che, però, non sono mai frontali. A contare non è questo caso l’aspetto visivo ma la ricerca di un’identità per capire desideri e stato d’animo. Le sue creazioni agiscono come una catarsi che le permette di accettare repressione sociale e frustrazioni e la fase della messa in scena diventa un momento necessario e utile per impostare per meditare sulle cause dei suoi conflitti interiori e un modo di esorcizzarli.
Vincitrice di numerosi premi artistici tra cui il Sovereign Art Prize (2012), JeeYoung Lee è una delle giovani più promettenti del movimento artistico coreano. Le sue fotografie hanno già trovato la loro strada in collezioni pubbliche come al Kyoto Photographic Museum in Giappone, the Incheon Foundation for Art and Culture e il Seoul’s OCI Museum.
Info: Opiom Gallery
English version. From February 7th to March 7th 2014, OPIOM Gallery is proud to present « Stage of Mind : Scènes d’Esprit », the first European Exhibition of young Korean artist Lee JeeYoung.
Since 2007, Lee JeeYoung shoots the invisible. Whereas traditional photography submits extracts of reality to our eyes, the artist offers excerpts from her heart, her memory, or her dreams. Restrained by the inherent limits of the conventional photographic medium, she adds plastic creativity and theatrical performance to it, in order to blow life into her immense needs of expression, and interrogation.
For weeks, sometimes months, she creates the fabric of a universe born from her mind within the confines of her 3 x 6 m studio. She does so with infinite minutiae and extraordinary patience, in order to exclude any ulterior photographic alteration. Thus materialised, these worlds turn real and concretise : imagination reverts to the tangible and the photo imagery of such fiction testify as to their reality. In the midst of each of these sets stands the artist : those self-portraits however are never frontal, since it is never her visual aspect she shows, but rather her quest for an identity, her desires and her frame of mind. Her creations act as a catharsis which allows her to accept social repression and frustrations. The moment required to set the stage gives her time to meditate about the causes of her interior conflicts and hence exorcise them; once experienced, they in turn become portents of hope.
Recipient of multiple artistic awards including the Sovereign Art Prize (2012), JeeYoung Lee is one the the most promising up-and-rising figureheads of the younger Korean artistic world. Her Photographs have already found their way into public collections such as th Kyoto Photographic Museum in Japan, the Incheon Foundation for Art and Culture, or even Seoul’s OCI Museum.