NOVI SAD, SERBIA. “Experience of Space – Landscape in Photography” aprirà il 2 settembre alla Gallery Meander, Museum of Contemporary Art Vojvodina. La mostra è concepita come una delle possibili facce di rappresentazione dell’esperienza personale dello spazio e del paesaggio in fotografia.
In mostra un’accurata selezione di progetti fotografici curato da Steve Bissom e Ljubica Milovic Mastilovic, che evidenzia la pluralità di percezioni e di mezzi attraverso le quali le esperienze sono documentate e trasferite.
In mostra fotografie di David Pollock, Dusan Rajic, Dustin Shum, Geoffroy Mathieu, Jordi Huisman, Juan Margolles, Mustafah Abdulaziz, Paolo Fusco, Ryan Debolski e Sergio Rolando.
“Che sia lo spazio ricreativo funzionale per nuovi insediamenti abitativi a Berlino, i chioschi notte floreali a Roma, le utopie urbane sospese a Dubai, la pochezza di acqua in Sierra Leone, la crescita costiera selvaggia di Marsiglia, la spettacolarizzazione del Portogallo Valle del Douro , l’olandese bonifica artificiale, gli orti comunitari di Victoria in Canada, accovacciata di esuli a Subotica, o la crescente densità di Hong Kong, la natura rimane una chiave per comprendere l’urbanizzazione, la centralizzazione, l’ascesa e un lungo processo di concentrazione che, paradossalmente, può portare alla dispersione della società e dei suoi bisogni. Questo metodo ci ha aiutato a spingere la percezione sul senso di accettazione estetico, con l’obiettivo di codificare disorientamento. Sono convinto che la fotografia serva più coloro che la fanno rispetto a chi la guarda. Eppure, se ci chiediamo dove siamo rispetto a ciò che vediamo, allora si parla della nostra natura”. Steve Bisson
ENGLISH VERSION. “Experience of Space – Landscape in Photography” opening September 02, 2014, 19h Gallery Meander, Museum of Contemporary Art Vojvodina, Novi Sad, Serbia. The exhibition is conceived as one of the possible prisms for the representation of the personal experience of space, the personal landscape in photography. A careful selection of photographic projects (Steve Bisson), completed by the essays of Natalya Reznik and Gary Green, should clearly highlight the plurality of perceiving a landscape and the multiple understanding of means through which experiences are documented and transferred; the cycle in which the interpretations of what is seen follow each other and overlap, until a person’s actual everyday world becomes an image: the accumulation of meanings which represents a specific cultural capital. Exhibition features photographs by David Pollock, Dusan Rajic, Dustin Shum, Geoffroy Mathieu, Jordi Huisman, Juan Margolles, Mustafah Abdulaziz, Paolo Fusco, Ryan Debolski and Sergio Rolando.” Ljubica Milovic Mastilovic
“Whether it is the functional recreational space for new housing settlements in Berlin, the night floral kiosks in Rome, the urban utopias suspended in Dubai, the vulnerability of water in Sierra Leone, the wild coastal growth of Marseille, the spectacularization of Portugal’s Douro Valley, the Dutch artificial land reclamation, the community gardens of Victoria in Canada, the squatting of exiles in Subotica, or the increasing density of Hong Kong, nature remains a key to understanding urbanization, centralization, the vertical and a long process of concentration that, paradoxically, lead to the dispersion of society and its needs. This method has helped us push perception over the sense of aesthetic acceptance, with the goal to encode disorientation. I am convinced that photography serves more those who make it than those who watch it. Yet, if we ask ourselves where we are compared to what we see, then it speaks of our own nature.”
Steve Bisson